Hoi Sip,
ik zag dat Newilé al geantwoord had, maar ik wil er toch ook nog even op verder gaan. Hoe weet jij dat heksen de duivel aanbidden? Dat staat in jouw bijbel? Ok, maar heb jij er dan ook bij geleerd in welke context bepaalde teksten zijn gebruikt? Of werk jij volgens de eeuwenlange lijn van indoctrinatie, dat alleen GRistenen de waarheid hebben?
Ik ben jarenlang GRisten geweest, heb jarenlang de sprookjes geloofd die mij zijn opgespeld in de kerk, tot ik ging bestuderen wat de bron was. En helaas, toen bleef er weinig over van de “waarheid”. Eeuwenlang hebben pausen en andere kerkleiders de bijbel zo vertaald, toegevoegd en afgehaald, zoals het in hun straatje uitkwam.
En daarbij, waren het niet de schriftgeleerden in de tijd van Jezus die het bestaan van Jezus als hardste ontkenden? Jezus als zoon van mensen, ja, wow, daar kan ik iets mee, iemand van vlees en bloed als jij en ik, die een wel heel goede magier was, als je alle wonderen moet geloven die hij heeft gedaan. De zoon van God? Sorry hoor, maar dat werd hij pas in de Tweede eeuw na Christus, omdat een paus dat mooier vond klinken!
In elk geloof zit waarheid, en als jij het over de duivel, satan of lucifer hebt, dan vind ik dat prima, maar niet binnen de wicca. En als we het dan toch even hebben over de roots van je geloof, en je wilt het dan toch over satan hebben? Laten we dan even de Joodse Satan erbij pakken, die aardsengel, die gewoon, net als alle engelen in dienst staat van God, en als enige taak heeft om mensen de keuze te geven tussen goed en kwaad!!!
En als je er dan even bijhaalt, dat het enige gebod van de wicca is, “doe alles, maar schaadt niemand!” dan weet jij meteen dat er niemand is die een duivel aanbidt of op een verkeerd pad is, want elk pad is goed.
En als jij je aan jouw tien geboden zou houden, zou jij ook niemand kwaad mogen doen, want de tien geboden uit de bijbel zijn niets meer dan een uitgewerkte wet, die wij in elkaar gepakt hebben!
Dus ga vooral door met jouw waarheid, en ben daar gelukkig in, want elke waarheid is waarheid. Alleen als jij denkt dat jij mensen van hun pad af moet halen, ben je verkeerd bezig, want jouw waarheid is die van jou en van niemand anders.
Ik hoop dat je gelukkig bent op jouw pad en waarschijnlijk komen we elkaar nog weleens tegen in de hemel, hoe deze er dan ook is… Ik hoop alleen dat jij er nog wel wilt komen, als je weet dat uiteindelijk iedereen in de hemel komt…
Tenslotte is God (in welke vorm dan ook, maar zeker de bijbelse God) een liefdevol God en zal iedereen terug willen zien, welk pad men ook volgt…
Groetjes,
Gracia